Mad Marketing

Siinä se nyt on. Iso lakana Pohjoisella Rautatienkadulla, josta olin saanut lukea muutama päivä sitten lehdestä. Jos seinätaulua katsoo tarkkaan, voi melkein nähdä koko kansan Iken tekstaavan Tuksulle, Jasminille, Fingerroosille tai ketä-näitä-nyt-on ja mainostavan samalla uutta salarakassivustoa. Lopultakin salarakas jokaiselle!

There it’s. A billboard covering the front side of a building in the heart of the city center. What makes this huge piece of plastic so special, is the protagonist on it: The Finnish MP and former Minister for Foreign Affairs, who got dismissed due to a scandal involving hundreds of sexually suggestive texts he sent to an erotic dancer from his work cellphone. Now, looking closely, one can almost see Ilkka Kanerva texting again and promoting an online dating service targeted for those already in a relationship. Finally, a secret lover for everybody!

Kukaan ei varmaan yllättynyt mainosmiesten tempauksesta, mutta erikoista on eittämättä se, että kenen tahansa kasvot voi vetää kampanjaan sen enempää kyselemättä. Jättimäisen mainoslakanan takana on kanadalainen mainostoimisto, joka kommentoi kohua kertomalla, että on käyttänyt pettämisestä kiinnijääneitä julkkiksia kampanjoissaan aiemminkin. Tietenkin on spekulaation arvoista kysyä, tiesikö Ike sittenkin kampanjasta vai mistä poliitikon suhteellisen rauhallinen suhtautuminen asiaan johtui. Toisaalta, vaikka paraikaa ulkomailla majaileva Ike käräjille lähtisikin, on suomenlipputaustalla varustettu mainos ajanut jo oman asiansa komeiltuaan isoimpien iltapäivälehtien kansissa, naamakirjan newseissä ja wanna-be bloggaajien postauksissa. Avot, miten nokkelaa markkinointia, kerta kaikkiaan!

Online dating services encouraging married people to cheat are nothing new anymore. Something unpredictable was instead, that a public person’s face could end up on a huge banner like this. It’s claimed that our ex-minister was put on a billboard without his permission. Well, acceptable or not, the advertising agency surely got what it wanted: lots of free publicity as the ad could have been seen in many papers, wanna-be-bloggers postings and on Facebook newsfeed. Congrats, marketing team!

Jos salarakassivuston mainoskampanjan idea oli skandaalihakuisuus, samaan lopputulokseen – tahtomattaankin – pääsi Elopin ( tunnetaan jossain piireissä myös nimellä Flop) luotsaama Nokia. Tällä kertaa spekulointi tahallisesta virheestä ja mediahuomion keräämisestä on taatusti kaukaa haettua, mutta kuten sanoin, lopputulema oli sama: lisää katsojia videolle. Omalta osaltani kyseessä oleva markkinointipätkä olisi nimittäin ainakin jäänyt katsomatta, jos se ei eilen olisi koreillut Hesarin nettisivujen pääosassa. Tämä lohduttanee Nokian markkinointitiimiä edes hieman maanantaiaamun palaverissa?

The marketing campaign of Nokia resulted in the same kind of phenomenon: a lot of fuss and free publicity over the new product. In this case, however, I presume it was not planned. Nokia launched a video demonstrating the benefits of optical image stabilization, but found itself in the middle of scandal. It was discovered that the video was not shot on the promoted cellphone, Lumia 920. Oops! Nokia’s marketing team may not be that proud of the mishap, but one thing is sure: they got at least one viewer more, ’cause I wouldn’t have watched the video if it wasn’t mentioned on the news. Unfortunately, this is a cold comfort for the Nokia marketing team while sitting in an early meeting with their bosses tomorrow..

Converset ja tumma puku -yhdistelmissään liikkuvat uudenajan toimistonikkarit joutuvat toden totta pohtimaan kerran jos toisenkin, miten saada oma viesti esille vallitsevassa tietotulvan tilassa, ja miten hallita viestiä sosiaalisen median ristitulessa. Tai ehkä pointti onkin siinä, että ulospäin lähtevää viestiä ei voi täysin hallita. Onneksi vanhan kunnon Laatu isolla L-kirjaimella, ei kuitenkaan ole menettänyt merkitystään tässäkään asiassa. Mainostoimisto Frankin blogista löytyi kaksi mainitsemisen arvoista viraalivideota, joista varsinkin toinen ajaa mielestäni asiansa mieleenpainuvana ja huomiota herättävänä pätkänä.

It must be very challenging to get noticed in today’s interactive world full of ads, videos, marketing campaigns etc. Fortunately creating scandals ( on purpose or not) is not the only way to draw attention to one’s product or service: Good quality has not lost its significance. Below some examples of good viral videos I found on Frank’s blog.

“To launch the high quality TV channel TNT in Belgium we placed a big red push button on an average Flemish square of an average Flemish town. A sign with the text “Push to add drama” invited people to use the button. And then we waited…”

Nike gave money to a director who was suppose to make a new promoting video. The director took the money, ignored all the given ideas and instructions and left the country. This was the result:

Lopuksi oma henkilökohtainen suosikkini. Tämä tosiaan on hieman puolueellista, sillä olen kyseessä olevan herrasmiespelaajan suuri fani. Ja vaikka sveitsiläinen ei tämän vuoden U.S Openissa finaalin asti päässytkään, ansaitsee hän silti kunniamaininnan. On se kova! ( varsinkin jos tämä on totta). 🙂

And finally, my own favourite viral video. This might be quite a subjective view since I’m a huge fan of Roger Federer. Even though Fede wasn’t that succesfull in this year’s U.S Open, I cannot but share this video of him. He is rock solid ( especially, if this video is true). 🙂

Leave a comment